Køretur på det nordlige og østlige Djursland

Vil du tilbage til foregående side så tryk her

Vi smuttede en tur ud til Sangstrup Klint.

Wikipedia fortæller om klinten: Sangstrup- og Karlby Klinter er to i alt 5 kilometer lange og op til 17 meter høje klinter beliggende på det østligste Djursland lidt nord for Jyllands østligste punkt, Fornæs Fyr i Voldby Sogn, Norddjurs Kommune, ca. 7 km nord for Grenaa. Klinterne består af et 65 millioner år gammelt koralrev af bryozokalk (limsten) med udfældning af flintlag fra Nedre Danien.
Der er adgang med bil til klinterne ved det lille fiskerleje, Hjembæk i Hjembæk Bugt, der ligger mellem Sangstrup- og Karlby Klint.
Det er muligt at finde fossiler i klinterne, og flere steder er der kanonkuglehuller, der fremstår som runde rustskaller. De siges at stamme fra tyske krigsskibe, som under 2. Verdenskrig skød deres kanoner ind, ved at bruge klinterne som mål.
Området kan også være interessant for lystfiskere og dykkere, da kalkformationerne i form af undervandsskrænter fortsætter under vandet, og giver markant undervandstopografi, samt skjulesteder for fisk og fødedyr.

Karlby Klint

Her er der tale om en stenstrand, hvor det er vigtigt med godt fastsiddende fodtøj. Sangstrup Klint

En af de huler der er ind i klinten

Fra en af vore køreture

På vores køretur den 3. juni kom vi forbi Estruplund Kirke, hvor vi gik en tur ind på kirkegården fordi der var skiltet med at der var krigsgrave derinde.

Estruplund Kirke ligger på Djursland ved Estruplund i Rougsø Herred. Den er beliggende i Norddjurs Kommune.
Adresse: Estruplundvej 37, 8950 Ørsted.
Estruplund kirke er bygget omkring 1200. Kirken har et senromansk skib og kor med apsis. Det gotiske Våbenhus havde oprindeligt to etager.
På kirkegården øst for kirken er den samlede grav for 6 flyvere fra Royal Air Force.

• Estruplund Gods

• Flyvergraven

Vi sejlede over Randers Fjord med Udbyhøj Kabelfærge og kørte så en lille rundtur inden vi sejlede tilbage over fjorden med Mellerup-Voer overfarten. Billedet er fra Mellerup siden og færgen sejler efter behov og vi var alene ombord på denne tur

• Der var god plads på færgen

• Få minutter senere var vi i land på Voer siden

Her er vi på vej tilbage til campingpladsen nede fra vandet 3. juni kl. 16:10

6. juni var vi en tur i Ebeltoft, men vejret var ikke rigtig til en spadseretur, så vi kørte ud til færgehavnen og retur og så Fregatten Jylland på afstand

8. juni var vi på besøg i Den Gamle By i Århus

• Fra Den Gamle By

• Den Gamle By

Indgang til mindesmærke for 4140 soldater, der mistede livet i Første Verdenskrig. Beliggende nedenfor Marselisborg Slot

• Et af reliefferne i mindesmærket

• Et andet af reliefferne i mindesmærket

Ved Tustrup kan man se et kultsted, som ikke kendes mage til andre steder. Der er en museumsbygning og så kan man gå en tur rundt i området og se på stengrave

Den 16. juni pakkede vi sammen og tog hjem igen efter en god Djurslands-tur. Vi kunne have set på mange flere ting, men vi var hjemme alle fredagene for at arbejde i Genbrugsbutikken i Lind og så kørte vi da også nogle ture, som jeg ikke har taget billeder fra. Vi havde et godt ophold her og der blev taget godt hånd om Covid19 forebyggelsen på campingpladsen