12. - 19. maj 2019

Vi bookede en tur til St. Andreasberg i Harzen via bureauet Happydays.nu og tog afsted søndag den 12. maj fra morgenen af. Vi var fremme ved hotellet kl. 16:15 efter 613,9 km kørsel.

Der var noget kø-kørsel et par gange og vi kom frem ca. en time senere end beregnet fra starten af GPS'en.

Fin køretur i godt vejr.

Vi flyttede ind i værelset og pakkede ud hvorefter vi gik til aftensmad.

Efter maden var vi trætte nok til at gå i seng allerede ved 21-tiden

Et udsnit af værelset

Udsigten fra vores første morgen i restauranten - det var køligt i nattens løb og der var stadig rim på taget udenfor kl. 9

Mandag kørte vi til Wernigerode og brugte nogle timer på at se på modeller af kendte bygningsværker i Harz-området - dette er fra Goslar

Der er mange huse og andre bygningsværker der er lavet i miniudgave her. På dette billede ses både modellen og originalen.

På vej tilbage fra Wernigerode kom vi forbi dette mindesmærke for indsatte fra anden verdenskrig. Vi så dog ikke nærmere på det, fordi vi ankom få minutter før lukketid.

Skiltet her fortæller om stedet

Vi er tilbage ved hotellet igen kl. 16:15 efter at have kørt 105,3 km denne dag

Tirsdag kørte vi til Quedlinburg for at se på byen. Byen er på Unescos verdensarv liste pga. de rigtig mange gamle og velbevarede huse i byen. Vi gik rundt i nogen tid og så på husene, men vi så ikke alle fordi vi kom ikke hele vejen igennem. Men her viser vi et par billeder fra byen

• Der er også nyere huse

Senere på dagen besøgte vi urmuseet i Gernrode - og herfra viser vi også et par billeder

• Verdens største kuk-ur oprindelig udført i chokolade

• Udsigt ned over Gernrode fra Urmuseet

• Vi er på vej tilbage til bilen fra Urmuseet

Udsigt fra kirkegården ned mod P-pladsen hvor vi parkerede inden vi gik op til museet - her er vi på vej tilbage ad en anden vej. Vi kørte tilbage gennem landskabet og var ved hotellet igen kl. 16:57 efter en tur på 139,4 km. Vi gik ialt 5,88 km denne dag

Onsdag kørte vi afsted i retning mod KZ-lejren Mittelbau-Dora i flot vejr. Vi tog dette billede ud gennem forruden på vej afsted. Efter nogen kørsel kom vi ud på en spærret vej (vejarbejde) og blev af GPS'en ledt ind på en lille vej. Ja, det var en rigtig dårlig grusvej med vandhuller så efter godt en km nægtede Lene at køre videre og vendte bilen. Vi kom så en anden vej hen til afspærringen og kunne derfra finde en anden rute til Nordhausen og videre til Mittelbau-Dora. Vi må godt fotografere til privat brug inde på KZ-området, men må ikke offentliggøre billederne, så derfor nøjes jeg med at vise oversigtskortet inde på pladsen på næste billede.

Oversigtskortet, der viser hvor man kan se noget på pladsen. Vi gik rundt i godt to timer og så på både udendørs udstillingerne og udstillingen indendøre. Det giver stof til eftertanke! Og vi havde herefter ikke behov for at se flere KZ-lejre i denne omgang, som vi ellers havde snakket om.

På vej tilbage til St. Andreasberg var vi inde i Bad Sachca for at se Grensemuseet, der fortæller om tiden med zonegrænsen ned gennem Tyskland. Her tog jeg ingen billeder, men på dette billede fra parken udenfor kan man lige se indgangen til museet i baggrunden.

• Fra parken ved museet

• Dette hus kunne Lene godt tænke sig som sommerhus

• Torsdag 16. maj et kig fra Okertalsperre ned i dalen

• Torsdag 16. maj et kig fra Okertalsperre ud over den opstemmede sø

Okertalsperre. Vi kørte afsted i retning mod Goslar i skyer/tåge og let regn med temperaturer mellem 2 og 4 grader. Vores første mål var Okertalsperre og herfra videre til Goslar.

Læs mere om denne tur via linket her