Rebild Centret og Thingbæk kalkminer

Der arbejdes for at få regeringsbunkeren Regan Vest åbnet for offentligheden. Rebildcentrets ejer Niels Moes har i den proces ydet en ihærdig indsats, og som nærmeste nabo til anlægget er det oplagt også at formidle den kolde krig i Rebildcentret. Se mere på dette link

Jerntæppet deler Europa

• Figurer af Churchill, Roosevelt og Stalin

• - og et billede af de tre personer

Vi er nu på vej over til kalkminerne og ser her tilbage på Rebild Centret

Thingbæk Kalkminer, som har været åben for besøgende siden Anders Bundgaard i 1935 anbragte sine originale gipsfigurer i grotterne, er Danmarks mest særprægede museum og her ses blot en af figurerne

Der er mange figurer i grotterne

Så er vi ude af minen igen og ser her i retning mod Rebild Bakker

Rebild Bakker

Ind-/nedgangen til Nationalparken

Efter en køretur på nogle få km er vi nu kommet over til Rebild Bakker og Rebild Nationalpark der er et stort område med lyngklædte bakker, købt i 1911 af en gruppe amerikanere af dansk afstamning.
I 1912 blev området skænket til den danske stat med den klausul, at der skulle afholdes venskabsfest med Amerika hvert år d. 4.juli.

Du kan læse mere om Nationalparken her

Blokhusmuseet

Blokhuset i Rebild Nationalpark - også kaldet Lincoln Log Cabin - er opkaldt efter USA’s præsident Abraham Lincoln (1861 - 1865), og er smukt beliggende ved indgangen til nationalparken, med en betagende udsigt over bakkerne og 4. juli festpladsen.

Læs evt. mere om Blokhuset her

Top Karens Hus var det første traktørsted i området. Det blev drevet af Karen og Jens Andersen indtil Karens død i 1929. Stedet er nu en mindestue, som er beholdt i samme stil som Jens og Karen havde det. Uden for huset er der en portal med indskriften »Sodavand, øl og kaffe, det kan Karen skaffe«. Nu kan man igen nyde frokost, kaffe/hjemmebag og aftensmad i Karens lavloftede stuer. Læs mere om åbningstider på www.topkaren.dk

Forstrådens Gran

Vi fik lidt at spise i Rebild og kørte derfra til Skørping og købte lidt ind. Herfra kørte vi den korteste vej (rute 519 og mod Arden, Rostrup, Valsgård) mod campingpladsen og syd for Skørping by og øst for Møldrupvej over for indkørslen til Mosskovgård står lidt inde i skoven en kæmpestor douglasgran, kaldet Forstrådens gran.

Tidligere regnedes den for at være det højeste træ i skoven, om end den matches af bl.a. træerne i Jætternes Baghave. I 1998 var træet ca. 40 meter højt og ca. 4.40 m i omkreds i brysthøjde.

Denne tekst er hentet fra dette link hvor der kan læses mere om træet

Denne dag kørte vi 54,1 km

Lene ved træet, der er døbt Forstrådens Gran

18. juli

Sidste hele dag inden vi skal hjem i morgen. Denne dag kørte vi til Hobro og ad mindre veje f.eks. Lyshøjvej til Broløs og til Svenstrup, Kåttrupvej til Amtsvejen og Gassum videre til Hvidsten. Vi holdt en pause ved Hvidsten Kro og spadserede rundt og så på mindelund og parkanlægget ved kroen inden vi kørte videre tilbage via Gassum og Randersvej til Hemvej og Hem, Skrødstrup og herfra til Assens

Hvidsten Kro

• Hvidsten Kro

Mindestenen for Hvidstengruppen

Inskription over døren i en af kroens bygninger

Havnø Mølle

Fra Assens fortsatte vi ad rute 555 til Hadsund og ind på rute 507 og derpå ad rute 541 og derefter ad Havnøvej til Havnø Mølle, der er en stråtækt hollandsk vindmølle, og er Nordjyllands ældste aktive vindmølle.
Møllen blev opført i 1842 af godsejer Cristen J. Kjeldsen, Havnø.
Formålet var primært at male gryn til eksport til Norge samt at fremstille foder til godsets kreaturer.
Den velholdte mølle, der ligger smukt placeret mellem Mariager Fjord og Lounkær skovene, blev restaureret i perioden 1995-2001 og fungerer i dag som arbejdende museummølle.

På linket herover kan du få meget mere at vide om møllen, som vi var inde at se på og fik en fortælling om af to mænd

I turistsæsonen er der rundvisning i møllen, der kører, hvis vinden tillader det

• Havnø Mølle i skalamodel, der viser opbygningen

Vi er nu igen ude efter et spændende besøg i møllen. Billedet her er taget næsten modsat af det første billede

Hadsund Egnssamling og Møllehistorisk Samling

Møllesten

Hadsund Egnssamling byder på en visuel tidsrejse, der fortæller om de perioder af områdets historie, som har haft afgørende betydning for dannelsen af det lokalsamfund, vi kender i dag.

Kig også ind i Møllehistorisk Samling og få hele møllehistorien – lige fra middelalderens stubmøller og hollandske møller til den moderne vindmølleindustri.

Vi kom lige fra Havnø Mølle og startede derfor med at se på Møllehistorisk Samling hvor der er rigtig mange forskellige ting at se på, så man kan få et indtryk af hvordan forskellige mølletyper fungerer - jeg viser nogle billeder derfra efterfølgende.

Efter møllerne gik så ind på den anden del af museet og så på forskellige ting, der har tilknytning til Hadsund egnen - og derfra har jeg også nogle billeder

Efter denne dag, hvor vi kørte ialt 86,2 km slapper vi lige lidt af inden vi skal hjem igen torsdag 19. juli. Vi kom til at køre en lille omvej på vej hjemad så vi ialt på hele denne tur tilbagelagde 409,1 km

Det var denne tur. Den næste jeg vil fortælle om har udgangspunkt fra Camping Mitte lige syd for grænsen.

Tak fordi du læste med - vi håber at det kan give inspiration til at se på noget af det vi har fundet spændende.

Vil du tilbage til foregående side så klik her